Introduceti adresa de email:

Sustinut de FeedBurner


Accident – oboseala in trafic, cauze si efecte

oboseala_volanPentru minimizarea efectelor in cazul unui accident datorat oboselii ajutoarele venite din zona tehnnologiilor de top sunt deja dezvoltate insa nu sunt gata de utilizare in serie de masa. Discutiile vizavi de acest domeniu se centreaza in jurul odihnei soferilor si in principal asupra unei culturi a sigurantei pentru evitarea unui accident sever.

Ce este oboseala?

Nu exista o definitie clara a termenului de oboseala. Termenul defineste diferite intelesuri: fizic (rezultat al unei munci grele fizice sau psihice) si neurobiologic (determinat de ritmul ciclurilor somn-veghe). Mai mult, este de asemenea si un inteles mental/psihologic: a nu avea energia necesara pentru a face ceva sau demotivarea continuarii unei actiuni.

Ce provoaca oboseala?

Oboseala are multe cauze. De cele mai multe ori este asociata direct cu o cantitate de timp in care un om face ceva. Acest timp este inca vazut ca fiind unul dintre cele mai importante cauze ale oboselii. Studiile efectuate au aratat si alti factori la fel de important:

1. Oboseala se datoreaza lipsei de somn. Aceasta poate fi cronica sau acuta.

Lipsa cronica de somn este rezultatul unei lungi perioade de nesomn. O persoana are nevoie in medie de 8 ore de somn in fiecare ciclu de 24 de ore. Calitatea somnului este de mare importanta alaturi de durata acestuia. Calitatea somnului este influentata, printre alte lucruri de unele tulburari de somn cum ar fi apnea (oprirea temporara a respiratiei in timpul somnului) sau narcolepsia (tendinta de a cadea brusc in stare de somn. Dar poate fi, de asemenea, un efect secundar al unor boli cronice sau medicatiei aplicate acestora sau rezultatul unor factori externi cum ar fi zgomotul sau un mediu neconfortabil de somn. Lipsa acuta de somn este totodata rezultatul unui somn scurt, dar este mai putin structural decat lipsa cronica de somn. Lipsa acuta de somn este se poate produce dupa o singura noapte nedormita sau dupa o noapte proasta. Daca intr-o perioada de 24 de ore, avem un somn scurt ne referim atunci la o lipsa partiala acuta de somn. Daca in cele 24 de ore nu dormim niciun minut atunci vorbim de o lipsa acuta de somn.

2. Oboseala sau somnolenta se poate produce fara lipsa somnului.

Acest tip de oboseala este de obicei in legatura cu ciclul zilnic de somn sau de bioritm. Acest lucru inseamna ca in decursul a 24 de ore, de cateva ori corpul uman are nevoie de somn mai des decat in alte dati. Aceasta se intampla de obicei in diminetile prelungite (aproximativ intre miezul noptii si 4 am) sau dupa 12 ore mai tarziu (intre 2 p.m. si 4 p.m.) In aceste intervale exista o tendinta naturala de somn si daca nu dormim suntem expusi, cu siguranta, senzatiei de somnolenta.

3. Factorii urmatori au o influenta indirecta: varsta, conditia fizica, obisnuita de a bea alcool, consumul de droguri/ medicamente sau factori externi cum ar fi: temperatura, zgomotul, vibratiile, rutina unei lucrari.

De exemplu, condusul de unul singur pe un drum plictisitor, un timp indelungat, nu produce oboseala sau somnolenta, insa poate conduce la manifestarea rapida a efectelor acestora.

Cat de des se produce oboseala?

Cum oboseala are multe cauze este corect sa concluzionam ca oricine poate fi foarte obosit la un moment dat. Chestionarele si interviurile arata ca aproape 30% din populatie este de obicei foarte obosita. Mai mult, estimarile arata ca aproape 10% din populatie sufera de diferite tipuri de tulburari cauzate de lipsa de somn. Circa 3% din populatie sufera de tulburari de somn unde apneea in timpul somnului este cea mai des intalnita.

Multe studii au aratat ca oboseala in timp ce sofam este un fenomen frecvent. Aproximativ 25% dintre soferi, profesionisti sau amatori, spun ca au adormit cel putin o data la volan; circa 50% spun ca s-au simtit foarte obositi in timp ce sofau sau, aproape au atipit.

Care sunt efectele, in general?

Oboseala duce la o reducere a intensitatii atentiei, timpi de reactie mai lungi, probleme de memorie, coordonare pshimotorie slaba si o eificenta redusa in procesarea informatiilor. Oboseala are si efect mental. Se diminueaza motivatia de a duce la bun sfarsit o activitate, se deterioreaza comunicare si intearctivitate cu mediul inconjurator, creste iritatbilitatea si apar reactiile agressive asupra lucrurilor sau altor oameni. Cu alte cuvinte, oboseala duce la diminuarea capacitatii de pregatire a actiunilor.

Toate functiile mentionate mai sus sunt importante pentru un condus corect si sigur. De aceea este de asteptat ca oboseala sa conduca la o inrautatire a actului sofatului. Studiile diferite efectuate in simulatoare pentru distante lungi au aratat ca soferii obositi au dificultati de a mentine banda de rulare, de obicei calcand-o sau mergand foarte aproape de linia de demarcatie, facand dese corectii de directie si de cele mai multe ori aceste actiuni au loc in forta. Soferii obositi recationeaza mai putin prompt la decelerarea automobilului aflat in fata lor.

Cu toate acestea soferul pare capabil sa se adapteze acestor circumstante. De asemenea s-a descoperit ca performanta sofatului se deterioreaza mai putin daca rularea este mai dificila chiar periculoasa: pe drumurile cu doua benzi cand din fata se apropie un automobil sau cand automobilul din fata franeaza brusc si violent. In plus sunt, de asemenea, indicatii despre cum soferul compenseaza oboseala. Initial acest lucru se face prin cresterea ritmului actiunii de exemplu, marind viteza. Ulterior, oboseala crescand, acuratetea actiunii scade conducand cu viteza mai mica si pastrand o distanta mai mare fata de autovehiculul din fata. Obiceiul observat este ca oamenii in graba, folosesc compensarea in forma reducerii numarului actiunilor.

Care este rolul oboselii in producerea accidentelor?

Urmatoarea intrebare este daca oboseala joaca un rol important in producerea accidentelor. Raspunsul este un da, indubitabil. La intrebarea care sunt factorii agravanti, raspunsul este unul destul de dificil. Statisticile politiei indica un procent 1-4% din totalul accidentelor sunt in legatura cu somnul la volan. In multe dintre tari politia inca nu este foarte vigilenta vizavi de oboseala ca o cauza importanta in producerea accidentelor, problema fiind deseori subestimata. Majoritatea soferilor cu o sanatate normala nu admit usor ca au fost obositi sau au atipit in timpul ce produceau un accident. Oboseala este greu de determinat pentru ca dupa producerea accidentului, aceasta dispare din senin.

Ce soferi sunt cei mai expusi?

Multe dintre accidentele datorate oboselii se produc pe autostarzi sau drumuri nationale seara tarziu sau dimineata devreme sub conditii bune atunci cand soferul a petrecut un timp indelungat la volan. Rezultatul este ca deseoari in astfel de cazuri masina intra pe contrasens si se izbeste frontal cu automobilul din sens opus. Consecintele sunt deseori severe: franarea se produce prea tarziu, astfel ca viteza de ciocnire este foarte mare.

Unele categorii de soferi sunt predispuse de obicei la producerea de astfel de accidente:

  • tinerii sub 25 de ani
  • oameni cu tulburari de somn
  • cei care conduc noaptea
  • soferii de cursa lunga
  • soferii profesionisti
  • oamenii care lucreaza in schimburi

Pana acum, contrar cu masurile luate in cazul alcoolului, era aproape imposibil sa fixezi o limita legala a timpului de sofat, care sa permita mai departe participantilor la trafic sa poata fi urmariti de politie. Acest fapt face dificila determinarea masurilor ce pot fi luate intr-un termen scurt. Si oricum acestea privesc un sofer amator nicidecum unul profesionist. In cazul celor din urma situatia este alta, acestia putind fi instruiti sa respecte o legislatie care se aplica firmelor de transport.

In acest moment posibilitatile care vizeaza soferii in general se concentreaza in principal pe strangerea de informatii despre cauze, efecte, simptome ale oboselii si sfaturi referitoare la limitarea chiar temporara a efectelor oboselii.

Masuri privitoare la infrastructura

Aparitia “vibratoarelor” in directie longitudinala este o masura ce avertizeaza atat auditiv cat si senzitiv soferul daca automobilul ruleaza in afara drumului. Constructorii au plusat pe partea lor cu sistemul Lane Departure Warning care avertizeaza soferul ca se apropie de marcajul benzii sau a trecut cu rotile pe el. Acest sistem electronic face acelasi lucru cu elementele mentionate mai sus.

Alte elemente de siguranta in legatura cu infrastructura sunt parapetii laterali si parcarile din afara zonei carosabile, masuri care limiteza consecintele unui accident datorat oboselii.

Pe langa sistemele de avertizare gen Lane Departure Warning, multi constructori au dezvoltat sau lucreaza la dispozitive inteligente de detectie a oboselii celui de la volan si avertizarea acestuia.

Ideea acestor sisteme este ca atunci cand senzorii detecteaza ca soferul este obosit, il avertizeaza pe acesta ce trebuie sa faca in continuare, iar daca soferul nu reactioneaza dupa scenariile inmagazinate in calculatorul sistemului, atunci masina incepe franarea progresiva si aducerea automobilului intr-o stare de siguranta ce merge pana la oprirea definitiva a automobilului fara posibilitatea repornirii decat dupa o perioada prestabilita. Sunt sisteme dintre care unele sunt deja functionale pe automobile, iar altele sunt intr-una dintre fazele de cercetare, dezvoltare sau testare. Oricum vremurile ce vin se anunta mai sigure din acest punct de vedere.

Concluzie
Bazandu-ne pe datele existente in literatura de specialitate, se poate concluziona faptul ca oboseala sta la baza multora si la certitudinea ca nimeni n-ar trebui sa conduca ocazional automobile, daca nu este odihnit.

Alta concluzie este ca oboseala are un efect negativ asupra aptitudinilor de condus si a sigurantei rutiere. Mai mult oboseala in trafic, dupa cum am aratat nu este o problema doar pentru tarile cu o infrastructura de drumuri foarte dezvoltata sau o problema doar a soferilor profesionisti.

In prezent sunt doar cateva posibilitati de prevenire a accidentelor legate de oboseala. Ambele categorii de soferi, atat amatorii cat si profesionistii trebuie atentionati despre cauzele oboselii si efectele acesteia in cazul rularii pe drumurile publice.

Companiile de transport ar trebui sa introduca programe ample si actualizate de “management al oboselii la volan” programe ce fac parte din aceasta cultura a sigurantei. Sistemele de detectie si avertizare in cazul oboselii pot fi solutiile imediate, aceasta in cazul in care se reduc preturile de productie si toti constructorii de automobile le vor implementa pe produsele lor. Lucru care va dura.

(sursa:auto.ro)


» Citeste si:

Comenteaza

 

 

 

Puteti folosi aceste tag-uri HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*