Introduceti adresa de email:

Sustinut de FeedBurner


Azot in pneuri?

Azotul este principalul constituent al aerului (78.08%), un gaz incolor, inodor si insipid. Azotul este considerat ca fiind descoperit oficial in 1772   de catre Daniel Rutherford care il numeste “aer metific” deoarece nu intretine viata. Antoine Lavoisier a recunoscut prima data acest gaz ca un element chimic si l-a numit azot (din grecescul azotos – fara viata).
Molecula de azot este una dintre cele mai rezistente legaturi chimice din natura, de aceea azotul este caracterizat de o inertie mare fata de celelalte substante chimice.
Azotul este mai usor decat aerul, are o molecula mai voluminoasa decat oxigenul si devine lichid la o temperatura de -196 grade C, de aceea este dificil de stocat in aceasta forma.
Azotul este neinflamabil si nu sustine arderea. Azotul este caracterizat de o inertie mare fata de celealte substante chimice.
Umflarea anvelopelor
Studiile conduse in ultimii ani de catre organizatii independente si producatori de pneuri au aratat impactul benefic pe care il are umflarea anvelopelor cu azot asupra duratei de viata a anvelopei si reducerea consumului de combustibil.
In urma unui studiu realizat de Departamentul National de Transport si Securitatea Traficului pe Autostrazi (NHTSA) din SUA s-a ajuns la concluzia ca pneurile care sunt umplute cu mai mult de 90% azot au o durata de functionare mai mare. De asemenea, ele isi pastreaza manevrabilitatea, durabilitatea si rezistenta in timpul rularii.
In cadrul aceluiasi studiu s-a demonstrat ca anvelopele umplute cu azot vor imbunatatii siguranta in timpul rularii si vor avea un efect benefic asupra consumului de carburant. “Rezultatul pe care il asteptam din partea azotului era sa mentina presiunea in pneuri, ceea ce ajuta la conservarea proprietatilor acestora”, a declarat un oficial NHTSA.
In cele 90 de zile de teste de laborator, pneurile umplute cu azot au avut o scadere a presiunii cu doua treimi mai mica decat a celor umflate cu aer. Media pe luna a acestei scaderi de presiune a fost de 1.39 de procente, in timp ce anvelopele umplute cu aer au inregistat o pierdere de 2.13% .
“Cercetarile arata ca pneurile umflate in mod corect isi pot prelugi durata de functionare cu pana la 25% si, de asemenea, scad consumul de carburant al masinii cu pana la 5%”, a declarat Mike Wise, seful Kwik-Fit Fleet, o companie care ofera astfel de servicii.
Avantaje:
Primul si cel mai mare avantaj este cel al lipsei variatiilor de presiune datorate variatiilor de temperatura. Azotul nu se comprima la frig si nu se dilata la caldura. Ceea ce ne ajuta mai ales peste vara, cand variatiile dintre zi si noapte sunt uneori notabile. Stabilitatea presiunii ne poate oferi un confort al momentelor petrecute la volan.
Datorita lipsei umiditatii din azotul cu care ne umflam cauciucurile, jantele nu vor avea de suferit. Cele normale nu ruginesc pe interior, iar cele de aliaj nu vor fi oxidate. Pentru ca este un gaz inert chimic, azotul nu actioneaza nici asupra cauciucului.
Moleculele de azot au dimensiuni care nu permit trecerea prin microporii anvelopei (osmoza). Prin urmare, si acest lucru contribuie la constanta presiunii.
Modul in care se comporta azotul la comprimare determina o amortizare mai buna decat cea oferita de aer, iar gropile vor fi mai bine suportate de catre sistemul de suspensie. Desi nu am descoperit date exacte ale vreunui studiu de specialitate, se spune ca anvelopele cu azot dau un nivel mai redus al zgomotului. Iar aceasta s-ar explica prin faptul ca undele produse de socuri sunt amortizate mai bine de azot – care transmite undele sonore mult mai slab decat aerul.

Azotul este principalul constituent al aerului (78.08%), un gaz incolor, inodor si insipid. Azotul este considerat ca fiind descoperit oficial in 1772   de catre Daniel Rutherford care il numeste “aer metific” deoarece nu intretine viata. Antoine Lavoisier a recunoscut prima data acest gaz ca un element chimic si l-a numit azot (din grecescul azotos – fara viata).

Molecula de azot este una dintre cele mai rezistente legaturi chimice din natura, de aceea azotul este caracterizat de o inertie mare fata de celelalte substante chimice.

Azotul este mai usor decat aerul, are o molecula mai voluminoasa decat oxigenul si devine lichid la o temperatura de -196 grade C, de aceea este dificil de stocat in aceasta forma.

Azotul este neinflamabil si nu sustine arderea. Azotul este caracterizat de o inertie mare fata de celealte substante chimice.

Umflarea anvelopelor

Studiile conduse in ultimii ani de catre organizatii independente si producatori de pneuri au aratat impactul benefic pe care il are umflarea anvelopelor cu azot asupra duratei de viata a anvelopei si reducerea consumului de combustibil.

In urma unui studiu realizat de Departamentul National de Transport si Securitatea Traficului pe Autostrazi (NHTSA) din SUA s-a ajuns la concluzia ca pneurile care sunt umplute cu mai mult de 90% azot au o durata de functionare mai mare. De asemenea, ele isi pastreaza manevrabilitatea, durabilitatea si rezistenta in timpul rularii.

In cadrul aceluiasi studiu s-a demonstrat ca anvelopele umplute cu azot vor imbunatatii siguranta in timpul rularii si vor avea un efect benefic asupra consumului de carburant. “Rezultatul pe care il asteptam din partea azotului era sa mentina presiunea in pneuri, ceea ce ajuta la conservarea proprietatilor acestora”, a declarat un oficial NHTSA.

In cele 90 de zile de teste de laborator, pneurile umplute cu azot au avut o scadere a presiunii cu doua treimi mai mica decat a celor umflate cu aer. Media pe luna a acestei scaderi de presiune a fost de 1.39 de procente, in timp ce anvelopele umplute cu aer au inregistat o pierdere de 2.13% .

“Cercetarile arata ca pneurile umflate in mod corect isi pot prelugi durata de functionare cu pana la 25% si, de asemenea, scad consumul de carburant al masinii cu pana la 5%”, a declarat Mike Wise, seful Kwik-Fit Fleet, o companie care ofera astfel de servicii.

Avantaje:

Primul si cel mai mare avantaj este cel al lipsei variatiilor de presiune datorate variatiilor de temperatura. Azotul nu se comprima la frig si nu se dilata la caldura. Ceea ce ne ajuta mai ales peste vara, cand variatiile dintre zi si noapte sunt uneori notabile. Stabilitatea presiunii ne poate oferi un confort al momentelor petrecute la volan.

Datorita lipsei umiditatii din azotul cu care ne umflam cauciucurile, jantele nu vor avea de suferit. Cele normale nu ruginesc pe interior, iar cele de aliaj nu vor fi oxidate. Pentru ca este un gaz inert chimic, azotul nu actioneaza nici asupra cauciucului.

Moleculele de azot au dimensiuni care nu permit trecerea prin microporii anvelopei (osmoza). Prin urmare, si acest lucru contribuie la constanta presiunii.

Modul in care se comporta azotul la comprimare determina o amortizare mai buna decat cea oferita de aer, iar gropile vor fi mai bine suportate de catre sistemul de suspensie. Desi nu am descoperit date exacte ale vreunui studiu de specialitate, se spune ca anvelopele cu azot dau un nivel mai redus al zgomotului. Iar aceasta s-ar explica prin faptul ca undele produse de socuri sunt amortizate mai bine de azot – care transmite undele sonore mult mai slab decat aerul.


» Citeste si:

9 comentarii la Azot in pneuri?

  • Bebe

    Pentru autorul acestui articol:
    prietene, tu ai auzit in scoala de legea gazelor ? de unde pana unde nu isi modifica presiunea la variatiile de temperatura ? poti sa imi spui si mie sursa sau sa sustii aceasta afirmatie ?

    si inca ceva ! ce treaba are osmoza in acest caz ?

    Mai bine puneai titlu articolului: “e foarte rentabila folosirea azotului in primul rand pentru vulcanizari” si lasai explicatiile stiintifice pe seama cuiva care a trecut pe la scoala nu ca sa nu fumeze in spatele blocului.

    O zi buna !

  • Stimabile, spre rusinea mea, am terminat ecomonie, nu chimie. Asa ca nu ma pot avanta in calcule pentru a va demonstra ceea ce am scris mai sus.

    Ceea ce e scris mai sus e adunat din diferite surse si cu siguranta reprezinta puntul meu de vedere. As putea sa va prezint aici niste calcule din care eu nu inteleg mare branza, dar rezultatul lor confirma cele scrise in articol. Uitati aici sursa http://www.getnitrogen.org.

    Astept cu interes punctul dumneavoastra de vedere, poate chiar un articol in care sa sustineti contrariul si in care sa puteti demonstra ca vulcanizarile se imbogatesc pe spinarea acestui “mit”.

    O zi buna!

  • TripleX

    PT BEBE: dute frate si plamba-te prin alte parti. am azot in roti de 2 ani si nu a trebuit sa fac presiunea pana aku.
    Am mai auzit deastia k tine care zic ca nu trebuie, uite mie imi convine sa dau 40 ron la 2 ani si sa stau linistit.

  • Invatati, invatati, invatati

    nu e vorba de studii superioare, ci despre studiile medii – fizica si chimia din liceu. Legile gazelor si ale termodinamicii, chestii din astea fara de care n-ar trebui sa treci clasa intr-a zecea.
    TripleX: visezi frumos daca ai impresia ca o sa ne repezim sa-ti bagam tie 40 lei in buzunar pentru o himera.
    E mult mai important ca aerul din anvelope sa fie uscat – dar sa mai pui un uscator de aer dupa compresor si sa umfli rotile cu aer uscat, asta nu suna pompos si nu poti sa scoti bani nemunciti. Mult mai usor pacalesti fraierii cu “azot in roti”.

  • Fratzilor….

    Nu stiu cine si ce are dreptate….

    Eu pot sa spun ca de 10 ani lucrez in Italia la circuit auto privat. Aici pe timpul ierni are loc campionatul italian de viteza pe ghiatza…in cursul anului diferite structuri: politzia/poshta/armata/eon…executa cursuri de pilotaj in conditzii limita!! Spun toate astea pt a certifica ca aici se intampla lucruri la nivel profesional.

    In ceea ce priveste pneurile….toate vin umflate cu azot…indiferent de temperatura si situatzie nu exista variatzii de presiune si nici rotzi care explodeaza….

    In cazul nostru azotul este de la:
    http://www.securpneus.com/
    nu e vorba de reclama doar de un caz concret…

    Va multzumesc

  • Roby

    Deci cum spunea cineva mai sus: apa , aerul si fraierul. Aerul deja are 72% azot. In articol se spunea ca daca gazul din roata contine cca 90% azot :”In urma unui studiu realizat de Departamentul National de Transport si Securitatea Traficului pe Autostrazi (NHTSA) din SUA s-a ajuns la concluzia ca pneurile care sunt umplute cu mai mult de 90% azot au o durata de functionare mai mare. De asemenea, ele isi pastreaza manevrabilitatea, durabilitatea si rezistenta in timpul rularii.” – Cum s-a masurat variatia de durabilitate?
    Ala care a cheltuit 40 de ron pentru ca media valorii presiunii sa scada de la 2,13% la 1,39% stie ce vorbeste, a facut afacerea vietii lui. Eu cred ca vopseaua de la capacelele ventilelor a fost mai scumpa decat azotul din rotile lui.
    Se pune azot la Formula 1, acolo unde un cauciuc costa mii de euro, si se selecteaza 1 din 5000 de bucati. La asemenea rigoare, se tine cont de orice mizilic. Dar pentru Loganurile si parcul sh de masini din romania, la drumurile dezastruoase, sa stiti ca fix azotul ala e diferenta. Treziti-va la realitate.
    Astept cu nerabdare ca guvernul Boc sa lanseze o OUG privind aerul din roti, ca sa ne oblige sa punem si azot. (glumesc).
    In romania totul se plateste mai scump, inclusiv azotul, Mentalitatea ca daca e mai scump e mai bun, a imbogatit multi patroni de orice, pe spatele romanilor fanfaroni.

  • cris

    Eu am pus azot in toate pneurile si in mod cert suspensia e mai flexibila, in sensul ca amortizeaza sesizabil mai bine micile gropi. Iar consumul a scazut de la 6,02-6,08 la 5,44-5,52% extraurban. Eu fac zilnic un traseu de 150km, la aceleasi ore si acelasi regim de trafic si viteza. Pentru 10 RON cat am dat pentru azotul din pneuri eu zic ca e OK.

  • Lada

    Sau ai nimerit combustibil de mai buna calitate, a batut vant din spate, etc. Si sa faci zilnic 150km cu aceeasi viteza si conditii de trafic. E cam aiurea. Pt. 0,5% economie de carburant e destul sa nu accelerezi de 10 ori mai energic.

  • toni

    Carcotaaaaasiiii….cat cuprinde ! Oameni buni ! Daca nu va place azotul in pneurile Loganului sau BMW-ului, e treaba voastra. Nu cititi si nici nu scrieti. Din moment ce va tot dati cu parerea – cat de rau e, sau cine se imbogateste….etc – inseamna ca ati studiat ceva despre el , sau chiar ati folosit si, din diferite motive – poate chiar necunoasterea masinii – nu aveti pareri pozitive. Deci, daca NU VA CONVINE azotul in pneuri, treaba voastra. Lasati aici sa isi spuna parerile doar pe cei cu vederi ceva mai obiective. Daca in orice vedeti doar “drobul de sare” si “altii se imbogatesc”, poate maine-poimaine sa defaimati si inventiile lui Einstein, Arhimede, etc. poate schimbati si Tabelul lui Mendeleev….cine stie !? De ce nu !? Nu va place , NU CITITI ! Dar asa e, la mistouri si carcoteli ….romanul e AS !
    Pentru ceilalti, seriosi in discutii pe forum, va rog sa continuati cu experientele proprii care, dupa parerea mea, sunt cele care dovedesc avantajele sau dezavantajele. Absolut in orice domeniu. Cam asa s-a ajuns si la acest gaz, si nu numai.
    Salutari si numai bine !

Comenteaza

 

 

 

Puteti folosi aceste tag-uri HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*