Introduceti adresa de email:

Sustinut de FeedBurner


Cine castiga si cine pierde din RCA?

accidenteCei mai castigati sunt soferii cu daune multe si scumpe si service-urile care umfla constant facturile pentru reparatii. La fiecare leu incasat, asiguratorii romani cheltuie in medie 1,49. In cazul unor firme locale de asigurari, situatia e si mai rea din cauza luptei pentru cota de piata. Cu alte cuvinte, unii asiguratori stabilesc inca pretul RCA pe baze comerciale si nu pe analize tehnice riguroase. Motivul este simplu: RCA reprezinta un vehicul bun pentru cresterea cotei de piata si aduce lichiditate pe termen scurt.

Cum arata piata RCA in Romania?

Exista cativa indicatori care, daca sunt asamblati corect, dau imaginea sumbra a segmentului de asigurari RCA. In Romania, frecventa de producere a daunelor este cea mai mare din Europa de Est, adica 11%, dublu fata de orice alta tara din regiune. De aceea, profitabilitatea pe aceasta linie de business este fie pe zero, fie pe minus si multe companii de asigurare finanteaza „afacerea RCA” din celelalte tipuri de asigurari practicate. Poate parea aberant, dar asa este, pentru ca altfel se pierd procente importante din cota de piata.

In plus, numarul masinilor asigurate, este unul dintre cele mai scazute din Uniunea Europeana – 85% din totalul vehiculelor aflate in circulatie. Un alt element extrem de important atunci cand vine vorba despre tariful RCA este pretul pieselor de schimb si al manoperei. Cifrele arata ca, in Romania, preturile pieselor de schimb in service sunt mai mari decat cele din Germania.

Mai mult, statisticile arata ca, cel putin in intervalul 2005-2008, incasarile anuale din vanzarile de polite RCA au crescut cu 87%, in conditiile in care daunele anuale datorate de asiguratori s-au triplat.

Astfel, pe segmentul asigurarilor non-viata, pierderile tehnice nete agregate, la nivelul intregii piete, s-au multiplicat de la un an la altul.

Daca in 2005, piata asigurarilor generale incheia cu o pierdere de 15 milioane euro, in 2008 aceasta a marcat un minus de 181 milioane euro.

Estimarile indica faptul ca rezultatele operationale si financiare la nivel agregat nu sunt mai bune nici in 2009. Numai din asigurarea RCA se estimeaza ca societatile au inregistrat, anul trecut, pierderi situate la un nivel de 150-200 milioane de euro.

Cum stau lucrurile in UE?

In 2007, acoperirea raspunderii asumate de asiguratorii din Romania a fost extinsa si la spatiul statelor membre UE. Practic, pentru soferii care se deplaseaza in acest spatiu, se aplica legislatia din tarile respective. Si aproape toate statele Uniunii au raspunderi mai mari decat cele valabile in Romania. Exista tari in care raspunderea asiguratorului este, practic, nelimitata.

Aplicarea legislatiei locale inseamna si aplicarea jurisprudentei din fiecare stat in parte. De regula, in aceste tari valoarea indemnizatiilor platite pentru vatamari corporale este foarte mare. Mai mult decat atat, dauna medie in tarile occidentale, de exemplu, se situeaza in intervalul 3.000-5.000 de euro.

Care sunt limitele de raspundere?

In intervalul 2008-2011, limitele raspunderii minime asumate de companiile de asigurari, aliniate cu Directivele Europene, vor creste de cinci ori pentru pagube materiale si de 4,5 ori pentru vatamari corporale.

In 2010, raspunerea asumata de asiguratori a ajuns la 500.000 euro pentru daune materiale si la 2,5 milioane euro pentru vatamari corporale. Pentru 2011, aceste limite vor creste la 750.000 euro, respectiv la 3,5 milioane euro.

Dauna medie pe RCA se situeaza, in Romania, la un nivel aproximativ de 1.000 euro, in cazul persoanelor fizice, si la unul de 1.200-1.300 euro, in cazul persoanelor juridice. In tarile UE, dauna medie se situeaza la 3.300 euro. In Finlanda, de exemplu, dauna medie RCA este de aproximativ 5.000 euro, in Italia – 4.000 euro, in Franta si Belgia – in jur de 3.500 euro. De altfel, tarile care coboara nivelul daunei medii sunt, in principal, Romania si statele din ECE. Aici, dauna medie este mai scazuta, dar oricum mult peste ceea ce arata statisticile romanesti. Iar tendinta este, in aceste tari, de apropiere de valorile inregistrate in statele occidentale. Unul dintre motivele acestor diferente se refera la valoarea indemnizatiilor platite pentru vatamari corporale si daune morale, care in tarile occidentale reprezinta jumatate, sau chiar mai mult in unele state, din valoarea despagubirilor platite de asiguratori in contul politelor RCA.

Spre comparatie, in Romania, proportia intre daune materiale si indemnizatii pentru vatamari corporale era, in 2008, de 1 la 24. Adica, din 100 lei platiti de asiguratori ca despagubiri, 96 de lei reprezentau despagubiri pentru daune materiale si doar 4 lei – indemnizatii pentru vatamari/daune morale. Companiile de asigurari au anuntat insa ca, in cursul anului 2009, indemnizatiile pentru vatamari au crescut substantial in 2009, fenomen care va continua si in urmatorii ani.

Care sunt costurile cu daunele?

Asiguratorii spun ca si-au perfectionat continuu procedurile de despagubire, pentru a controla, pe cat posibil, costurile cu daunele si administrarea acestora. Astfel au aparut, de exemplu, sistemele de evaluare a daunelor furnizate de firme cu activitate la nivel global sau european, cum sunt Audatex, DAT si Eurotax, care ofera baze de date ce stabilesc unitar timpii de manopera pentru diferitele tipuri de autovehicule, dar si informatii cu privire la costurile pieselor la furnizori europeni recunoscuti.

Companiile de asigurari au creat parteneriate cu service-uri si cu furnizori de piese auto, iar ca urmare a acestora exista astazi intelegeri privind decontarea directa (cu service-urile pentru costul manoperei, respectiv cu furnizorii de piese pentru reperele auto). Acest lucru are cateva efecte importante – pe de o parte clientul nu mai este nevoit sa intervina in acest proces, iar asiguratorii au un control mai bun asupra costurilor si calitatii pieselor auto.

In plus, inclusiv pentru service-uri exista implicatii pozitive asupra cashflow-ului, pentru ca nu mai sunt nevoite sa plateasca piesele de schimb din surse proprii.

(sursa:hotnews.ro)


» Citeste si:

Comenteaza

 

 

 

Puteti folosi aceste tag-uri HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*