Introduceti adresa de email:

Sustinut de FeedBurner


Cum protejam sistemul de franare

brembo_brakeSistemul de franare are o importanta deosebita pentru siguranta ta de aceea toate aspectele legate de placutele de frana, discurile de frana, sabotii de frana (la rotile din spate, la unele modele) si tamburii (la rotile din spate, la unele modele) nu trebuie ignorate.

Durata medie de viata a pieselor care alcatuiesc sistemul de franare este destul de scurta. In acest sens specialistii recomanda ca revizia sa fie anuala sau la maxim 10.000 km. Problemele apar mai ales in cazul soferilor care conduc sportiv, cu franari si accelerari bruste.

Protejeaza placutele de frana

Placutele de frana sunt consumabile, pretul acestora fiind, in cele mai multe cazuri, rezonabil. Acestea au o durata de viata care depinde direct de modul in care este sofata masina. Mai mult decat atat, frictiunea cauzata de placutele de frana la temperaturi extrem de ridicate si franari repetate pot duce la cresterea temperaturii la 800°C.

Asadar, in situatia in care incurci raliurile cu drumurile publice, placutele de frana, dar si discurile, se uzeaza, fiind necesara inlocuirea acestora. Dupa ce are loc schimbarea placutelor de frana ele trebuie rodate, drept pentru care in primii 200 km este recomandat sa eviti franarile puternice.

Materialul din care sunt fabricate placutele este mai putin rezistent decat discul de frana, de aceea se vor uza mult mai rapid.

Atentie insa: evita placutele de frana care nu sunt originale intrucat sunt mai dure si pot uza discul de frana. Discurile de frana trebuie schimbate atunci cand la momentul franarii se aude un zgomot puternic care nu dispare la o franare mai indeluganta. Totodata verifica-le de fiecare data cand inlocuiesti placutele, pentru a te asigura ca grosimea acestora respecta dimensiunile stabilite de producator.

Frana de motor

Daca distanta si timpul iti permite apeleaza la frana de motor. Treci treptat dintr-o viteza in alta. Astfel vei evita folosirea pedalei de frana si uzarea placutelor. Nu schimba niciodată dintr-o treapta superioară (a 5-a sau a 4-a) direct in treapta a 2-a sau a-1-a, la viteze mari. Aceste miscari pot duce la distrugerea unor componente ale cutie de viteze sau la distrugerea ambreiajului!

Mai mult decat atat, frana de motor iti va reduce si consumul de combustibil deoarece noile sisteme de gestiune electronica taie injectia de combustibil in timpul franarii, atunci cand motorul se afla deasupra turatiei de relanti.

Frana de motor mai este recomandata in timpul coborarii pantelor lungi, in curbe si in serpentine.

Lasa frana de mana inainte de a porni la drum. Daca ai uitat, sabotii si placutele de frana se vor uza excesiv. Asadar, verifica acest detaliu, daca masina ta nu are un sistem de avertizare, inainte de a baga in prima treapta de viteza si de a accelera.

Pe timpul iernii evita sa folosesti frana de mana pentru ca sistemul mecanic al franei de mana ar putea ingheta, situatie în care nu mai poti pleca din loc.

Alte sfaturi

Pentru a proteja consumabilele incetineste in timp atunci cand, in zonele citadine, observi semnele de circulatie care anunta treceri de pietoni, “Cedeaza trecerea”, semne de cale ferata, blocajele etc. Astfel, vei putea frana din timp, treptat, fara sa fortezi sau sa bruschezi placutele de frana.

Trecerea discurilor de frana de la temperaturi ridicate (in cazul in care ai folosit frana excesiv), la temperaturi scazute (paraurile sau apele din zonele muntoase si nu numai) conduce la fisurarea acestora.

Daca observi anomalii la directie, adica daca iti “trage dreapta sau stanga”, cauza poate fi blocarea unui piston de frana. Verifica masina la un service. In acest fel eviti uzarea placutelor de frana si a discului cu pricina. In plus, daca circuli cu aceasta problema si consumul de carburant iti va creste.

Verifica periodic nivelul de umplere al rezervorului de lichid de frana. La marea majoritate a automobilelor rezervorul este transparent ceea ce inseamna ca poate fi verificat nivelul lichidului fara sa scoti capacul. La masinile mai vechi, rezervorul este construit in totalitate din metal, deci va trebui sa scoti capacul.

Mare atentie: lichidul de frana este foarte toxic de aceea trebuie sa eviti pe cat posibil contactul cu ochii si cu pielea. Nu varsa lichid de frana pe caroserie deoarece va distruge vopsea, lichidul avand un efect foarte coroziv.

(sursa:auto.ro)


» Citeste si:

  • Nu exista articole asemanatoare.

Comenteaza

 

 

 

Puteti folosi aceste tag-uri HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*