Introduceti adresa de email:

Sustinut de FeedBurner


Merita sa investim in pneurile de iarna?

cauciucuri zapadaSezonul rece aduce o intrebare eterna in mintea posesorilor de masini: chiar e nevoie de pneuri de iarna? Aveti raspunsul si argumentele in randurile de mai jos.

In fiecare an, conducatorii auto din regiunile cu clima variata se intreaba daca are rost sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna. Dupa cum stiti, producatorii de pneuri ofera trei tipuri de anvelope: “all-season”, de vara si de iarna. Cele trei categorii au diverse ramificatii si modele, dar aceasta clasificare este unul dintre elementele care diferentiaza cel mai usor pneurile intre ele. Toate pneurile moderne sunt radiale si nu au camera (Tubeless), elemente care le confera mai multa siguranta si performante sporite.
LEGISLATIA NU OBLIGA ECHIPAREA VEHICULELOR CU ANVELOPE DE IARNA, DAR BUNUL SIMT O CERE!
Numerosi soferi se intreaba daca merita sa cheltuiasca o suma importanta de bani pe cauciucuri de iarna. Desi legislatia din tara noastra nu reglementeaza utilizarea obligatorie a acestora, Codul Rutier obliga soferii sa isi pregateasca vehiculele pentru conditiile atmosferice, asa ca putem considera ca acestia au cel putin o obligatie morala de a isi pregati masina pentru conditiile atmosferice dificile ale sezonului rece. De asemenea, lanturile sunt mult mai eficiente daca sunt folosite alaturi de cauciucurile de iarna – lanturile oferind tractiune in conditii dificile chiar si pentru anvelopele de iarna.
FOLOSESTE ANVELOPA POTRIVITA NEVOILOR TALE
Fiecare anvelopa este, in sinea sa, un compromis realizat cu un scop bine definit. Anumite pneuri pot oferi aderenta deosebita pe circuit sau pe pista de competitie, pe cand alte pneuri pot oferi o rezistenta la rulare mai mica si o durabilitate mai mare. Daca sunt exploatate diferit de modul in care au fost gandite pentru a fi utilizate, unele pneuri pot chiar sa fie periculoase pentru soferii care echipeaza masinile cu acestea. Un exemplu in acest sens ar fi utilizarea pneurilor de vara in timpul iernii.
PERICOLELE UTILIZARII ANVELOPELOR DE VARA IN SEZONUL RECE
Anvelopele de vara au o compozitie si un profil special, care le face pregatite pentru sezonul cald si anotimpurile adiacente – respectiv primavara si toamna. Ploile si temperaturile intalnite in cele trei anotimpuri in care pot fi folosite cu succes aceste pneuri nu sunt o provocare pentru anvelopele de vara, fie ele cu profil in V sau profil conventional. In conditiile in care supuneti un pneu de vara la temperaturile scazute din iarna, acesta se va intari si se va comporta intr-un mod similar cu o bucata solida de plastic, departe de cauciucul moale si aderent pe care il utilizati in vara. In cazul unui vehicul echipat cu anvelope de vara care ruleaza la temperaturi sub 7 grade (inclusiv), distantele de franare cresc si aderenta scade simtitor. O temperatura exterioara de 7 grade poate fi “tradusa” in ZERO grade temperatura a asfaltului. In conditii de umezeala excesiva in atmosfera (ploaie, bruma, etc), apa de pe asfalt ar putea sa inghete pe portiuni mici si sa formeze petice mici de gheata. Daca rulati cu anvelope de vara pe zapada, va puteti astepta la distante de franare aproape duble, dar si o lipsa de control asupra directiei.
ANVELOPELE ALL SEASON NU SUNT SUFICIENTE IARNA
Anvelopele de tip ALL-SEASON nu sunt potrivite 100% pentru sezonul rece, ci ofera doar un nivel redus de aderenta in acest anotimp. Desi sunt ceva mai potrivite pentru iarna decat anvelopele de vara, acest tip de anvelopa nu este alternativa pentru cauciucurile cu profil si compozitie dedicata iernii. Motivul pentru acest lucru este simplu – anvelopele all-season sunt create pentru aproape toate conditiile atmosferice obisnuite, dar nu sunt cea mai buna alegere pentru niciuna dintre acestea. Pneurile all season sunt atractive doar in punct de vedere economic, deoarece se presupune ca nu trebuie sa cumperi doua tipuri de anvelope daca achizitionezi un set de cauciucuri all-season.
DE CE AM NEVOIE DE PATRU CAUCIUCURI DE IARNA? DOUA NU AJUNG?
Indiferent de tipul de tractiune pe care il are vehiculul dumneavoastra, fie el cu tractiune spate, tractiune fata sau tractiune integrala, trebuie sa folositi acelasi tip de anvelope pe toate rotile. Daca echipati masina cu cauciucuri de vara pe puntea spate si cauciucuri de iarna pe puntea fata, veti obtine un vehicul cu personalitate dubla, care va oferi doua raspunsuri diferite in conditii dificile. Toti producatorii de anvelope si 70% din producatorii de automobile recomanda echiparea vehiculelor cu acelasi tip de cauciucuri pe toate rotile, pentru a evita orice fel de problema cu aderenta. Un vehicul echipat cu tractiune integrala are un avantaj asupra celorlalte tipuri de vehicule, dar acest avantaj poate fi exploatat la maximum doar daca utilizeaza cauciucurile optime pentru suprafata pe care ruleaza.
DACA AM ABS SAU CONTROLUL TRACTIUNII, MAI AM NEVOIE DE CAUCIUCURI DE IARNA?
Chiar daca masina dumneavoastra beneficiaza de un sistem ABS si chiar de controlul tractiunii, aveti nevoie de anvelope de iarna. Nici macar sistemul ESP nu va poate ajuta intr-o situatie limita daca nu aveti cauciucurile potrivite. Este esential sa utilizati avelope care asigura aderenta in conditiile de drum pe care circulati, pentru a putea beneficia de intregul potential al tehnologiilor de siguranta cu care este echipat vehiculul dumneavoastra. Oferindu-le sistemelor de siguranta active anvelopele potrivite, acestea va vor proteja mai eficient si veti controla masina mai bine.
DACA SUNT UN SOFER PRUDENT SI MERG INCET, MAI AM NEVOIE DE CAUCIUCURI DE IARNA?
Indiferent de viteza cu care rulati pe sosea, situatiile neprevazute pot sa apara oricand, astfel ca multa aderenta nu strica niciodata. Chiar si la viteze de rulare scazute, anvelopele de iarna sunt mult mai eficiente decat oricare alte pneuri disponibile pe piata in lupta cu aderenta scazuta de pe soselele reci si acoperite cu zapada. Mai mult decat atat, daca va considerati un sofer prudent ar fi trebuit sa nu va ganditi la renuntarea la anvelopele de iarna in favoarea unor pneuri care nu sunt 100% potrivite sezonului rece.
NU ESTE MAI SCUMP SA FOLOSESC DOUA SETURI DE ANVELOPE?
Desi pe o perioada scurta de timp puteti avea impresia ca este mai ieftin sa nu folositi doua seturi de anvelope, nu uitati ca existenta celui de-al doilea set de anvelope va ajuta sa conservati setul de anvelope de vara. Astfel, in timp ce pastrati pneurile de vara si rulati cu anvelopele de iarna, veti beneficia de aderenta oferita de cauciucurile potrivite sezonului in timp ce anvelopele de vara nu vor fi uzate in continuare. Rationamentul este valabil si invers, cand utilizarea pneurilor de iarna pe timpul verii le mareste uzura acestora si le face nesigure pentru sezonul rece. Mai mult decat atat, pneurile de iarna nu ofera o aderenta deosebita la temperaturi ridicate. Este indicat sa va schimbati anvelopele in funtie de vreme in acelasi mod in care va schimbati pantofii – cand este cald purtati pantofi mai racorosi, iar iarna folositi bocanci cu talpa speciala, ca sa nu alunecati pe gheata sau zapada.
CONCLUZIE
Chiar daca este mai economic sa nu cumparati un set de anvelope de iarna si sa rulati in continuare cu aceleasi cauciucuri pe care le-ati folosit tot anul, riscati sa ramaneti blocati in zapada sau sa aveti un accident din cauza aderentei precare. La fel ca in medicina, prevenirea este mai simpla si mai ieftina decat tratamentul.

In fiecare an, conducatorii auto din regiunile cu clima variata se intreaba daca are rost sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna. Dupa cum stiti, producatorii de pneuri ofera trei tipuri de anvelope: “all-season”, de vara si de iarna. Cele trei categorii au diverse ramificatii si modele, dar aceasta clasificare este unul dintre elementele care diferentiaza cel mai usor pneurile intre ele. Toate pneurile moderne sunt radiale si nu au camera (Tubeless), elemente care le confera mai multa siguranta si performante sporite.

LEGISLATIA NU OBLIGA ECHIPAREA VEHICULELOR CU ANVELOPE DE IARNA, DAR BUNUL SIMT O CERE!

Numerosi soferi se intreaba daca merita sa cheltuiasca o suma importanta de bani pe cauciucuri de iarna. Desi legislatia din tara noastra nu reglementeaza utilizarea obligatorie a acestora, Codul Rutier obliga soferii sa isi pregateasca vehiculele pentru conditiile atmosferice, asa ca putem considera ca acestia au cel putin o obligatie morala de a isi pregati masina pentru conditiile atmosferice dificile ale sezonului rece. De asemenea, lanturile sunt mult mai eficiente daca sunt folosite alaturi de cauciucurile de iarna – lanturile oferind tractiune in conditii dificile chiar si pentru anvelopele de iarna.

FOLOSESTE ANVELOPA POTRIVITA NEVOILOR TALE

snow-tyresFiecare anvelopa este, in sinea sa, un compromis realizat cu un scop bine definit. Anumite pneuri pot oferi aderenta deosebita pe circuit sau pe pista de competitie, pe cand alte pneuri pot oferi o rezistenta la rulare mai mica si o durabilitate mai mare. Daca sunt exploatate diferit de modul in care au fost gandite pentru a fi utilizate, unele pneuri pot chiar sa fie periculoase pentru soferii care echipeaza masinile cu acestea. Un exemplu in acest sens ar fi utilizarea pneurilor de vara in timpul iernii.

PERICOLELE UTILIZARII ANVELOPELOR DE VARA IN SEZONUL RECE

Anvelopele de vara au o compozitie si un profil special, care le face pregatite pentru sezonul cald si anotimpurile adiacente – respectiv primavara si toamna. Ploile si temperaturile intalnite in cele trei anotimpuri in care pot fi folosite cu succes aceste pneuri nu sunt o provocare pentru anvelopele de vara, fie ele cu profil in V sau profil conventional. In conditiile in care supuneti un pneu de vara la temperaturile scazute din iarna, acesta se va intari si se va comporta intr-un mod similar cu o bucata solida de plastic, departe de cauciucul moale si aderent pe care il utilizati in vara. In cazul unui vehicul echipat cu anvelope de vara care ruleaza la temperaturi sub 7 grade (inclusiv), distantele de franare cresc si aderenta scade simtitor. O temperatura exterioara de 7 grade poate fi “tradusa” in ZERO grade temperatura a asfaltului. In conditii de umezeala excesiva in atmosfera (ploaie, bruma, etc), apa de pe asfalt ar putea sa inghete pe portiuni mici si sa formeze petice mici de gheata. Daca rulati cu anvelope de vara pe zapada, va puteti astepta la distante de franare aproape duble, dar si o lipsa de control asupra directiei.

ANVELOPELE ALL SEASON NU SUNT SUFICIENTE IARNA

Anvelopele de tip ALL-SEASON nu sunt potrivite 100% pentru sezonul rece, ci ofera doar un nivel redus de aderenta in acest anotimp. Desi sunt ceva mai potrivite pentru iarna decat anvelopele de vara, acest tip de anvelopa nu este alternativa pentru cauciucurile cu profil si compozitie dedicata iernii. Motivul pentru acest lucru este simplu – anvelopele all-season sunt create pentru aproape toate conditiile atmosferice obisnuite, dar nu sunt cea mai buna alegere pentru niciuna dintre acestea. Pneurile all season sunt atractive doar in punct de vedere economic, deoarece se presupune ca nu trebuie sa cumperi doua tipuri de anvelope daca achizitionezi un set de cauciucuri all-season.

DE CE AM NEVOIE DE PATRU CAUCIUCURI DE IARNA? DOUA NU AJUNG?

Indiferent de tipul de tractiune pe care il are vehiculul dumneavoastra, fie el cu tractiune spate, tractiune fata sau tractiune integrala, trebuie sa folositi acelasi tip de anvelope pe toate rotile. Daca echipati masina cu cauciucuri de vara pe puntea spate si cauciucuri de iarna pe puntea fata, veti obtine un vehicul cu personalitate dubla, care va oferi doua raspunsuri diferite in conditii dificile. Toti producatorii de anvelope si 70% din producatorii de automobile recomanda echiparea vehiculelor cu acelasi tip de cauciucuri pe toate rotile, pentru a evita orice fel de problema cu aderenta. Un vehicul echipat cu tractiune integrala are un avantaj asupra celorlalte tipuri de vehicule, dar acest avantaj poate fi exploatat la maximum doar daca utilizeaza cauciucurile optime pentru suprafata pe care ruleaza.

DACA AM ABS SAU CONTROLUL TRACTIUNII, MAI AM NEVOIE DE CAUCIUCURI DE IARNA?

Chiar daca masina dumneavoastra beneficiaza de un sistem ABS si chiar de controlul tractiunii, aveti nevoie de anvelope de iarna. Nici macar sistemul ESP nu va poate ajuta intr-o situatie limita daca nu aveti cauciucurile potrivite. Este esential sa utilizati avelope care asigura aderenta in conditiile de drum pe care circulati, pentru a putea beneficia de intregul potential al tehnologiilor de siguranta cu care este echipat vehiculul dumneavoastra. Oferindu-le sistemelor de siguranta active anvelopele potrivite, acestea va vor proteja mai eficient si veti controla masina mai bine.

DACA SUNT UN SOFER PRUDENT SI MERG INCET, MAI AM NEVOIE DE CAUCIUCURI DE IARNA?

Indiferent de viteza cu care rulati pe sosea, situatiile neprevazute pot sa apara oricand, astfel ca multa aderenta nu strica niciodata. Chiar si la viteze de rulare scazute, anvelopele de iarna sunt mult mai eficiente decat oricare alte pneuri disponibile pe piata in lupta cu aderenta scazuta de pe soselele reci si acoperite cu zapada. Mai mult decat atat, daca va considerati un sofer prudent ar fi trebuit sa nu va ganditi la renuntarea la anvelopele de iarna in favoarea unor pneuri care nu sunt 100% potrivite sezonului rece.

NU ESTE MAI SCUMP SA FOLOSESC DOUA SETURI DE ANVELOPE?

Desi pe o perioada scurta de timp puteti avea impresia ca este mai ieftin sa nu folositi doua seturi de anvelope, nu uitati ca existenta celui de-al doilea set de anvelope va ajuta sa conservati setul de anvelope de vara. Astfel, in timp ce pastrati pneurile de vara si rulati cu anvelopele de iarna, veti beneficia de aderenta oferita de cauciucurile potrivite sezonului in timp ce anvelopele de vara nu vor fi uzate in continuare. Rationamentul este valabil si invers, cand utilizarea pneurilor de iarna pe timpul verii le mareste uzura acestora si le face nesigure pentru sezonul rece. Mai mult decat atat, pneurile de iarna nu ofera o aderenta deosebita la temperaturi ridicate. Este indicat sa va schimbati anvelopele in funtie de vreme in acelasi mod in care va schimbati pantofii – cand este cald purtati pantofi mai racorosi, iar iarna folositi bocanci cu talpa speciala, ca sa nu alunecati pe gheata sau zapada.

CONCLUZIE

Chiar daca este mai economic sa nu cumparati un set de anvelope de iarna si sa rulati in continuare cu aceleasi cauciucuri pe care le-ati folosit tot anul, riscati sa ramaneti blocati in zapada sau sa aveti un accident din cauza aderentei precare. La fel ca in medicina, prevenirea este mai simpla si mai ieftina decat tratamentul.

(sursa:automarket.ro)

Articole recomandate:


» Citeste si:

5 comentarii la Merita sa investim in pneurile de iarna?

  • Allex

    Pacat ca romanul mai trebuie educat. Sper ca toti posesorii de masini sa citeasca acest articol si sa se mai gandeasca o data daca mai circula cu anvelope neadecvate conditiilor meteo. Dupa prima zapada mai serioasa se vor vedea si efectele rularii pe drumurile noastre(kre sunt praf) cu masini echipate necorespunzator. (La stirile d la ora 17:00 nu o sa mai fie violuri si crime ci accidente de circulatie q numeroase victime). Si in plus din inconstienta unora mai au de suferit si cei constienti kre isi echipeaza masina cum trebuie.(adica cei ce tin la ea). Poate ne’ar trebui o lege bine definita kre sa amendeze serios soferii inconstienti si poate asa numarul accidentelor de circulatie ar scadea cu peste 50%. Numai bine si DRUM BUN.

  • Foarte bun articolu, sper sa ia aminte toata lumea si sa faca asa cum trebuie adica sa isi adapteze masina in functie de anotimp.Cauciucurile de iarna sunt o necesitate, nu are rost sa ne zgarcim la bani cand e vorba de viata noastra si a altora.

  • Roby

    Eu circul cu cauciucuri de iarna pe spate, si vara. pentru aderenta mai buna in curbe, chiar daca se uzeaza mai repede, pierderea provocata prin uzura prematura este mai mica decat costurile cu demontarea si schimbarea cu alte cauciucuri de vara.
    Cunosc niste tineri, care s-au descurcat cu un BMW pisicuta, din 1994, anul trecut de Craciun, pe viscol in timisoara, fara sa loveasca nimic, tiptil tiptil, au reusit sa ajunga la destinatie, si inapoi acasa , desi a nins abundent, si aveau pe masina cauciucuri de vara uzate. Cu grija, si fara nici o greseala te poti descurca cu orice. Cei care provoaca accidente datorita neadaptarii vitezei, la drum si conditii meteo, si gume, isi merita soarta, si pot fi trasi la raspundere. Poti sa mergi prudent si fara RCA, dar daca ai ghinion, esti bun de plata. Eu sunt de parere ca pentru cateva ninsori nu trebuie obligata toata lumea. Legea ar trebui sa tina mai mult de CONSILIUL LOCAL, al fiecarei localtati, sa scrie mare pe un panou la intrarea in localitate si basta. N-ai gume de iarna, pui lanturi si ai rezolvat problema.
    Bulgarii nu au fost absurzi cu gume de iarna, ei au cerut doar lanturi. Si aveau dreptate.

  • dana

    pentru allex cu privire la accidente. nu se fac din cauza ca nai cauciucuri de iarna ci din cauza vitezei si din cauza baitilor cu masini de bani gata care ai doare undeva de alti se baga in depasiri si asa se produc acccidentele.daca te uiti 90%din accidente de acestia sant facute .

  • La tractor i-mi trebuiesc gume de iarna[numai fata, numai spate]?-Pot circula daca carosabilul este uscat fara zapada?-m-as mira sa nu fiu amendat chiar daca in lege nu este stipulat.

Comenteaza

 

 

 

Puteti folosi aceste tag-uri HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*