Introduceti adresa de email:

Sustinut de FeedBurner


Noi reguli pentru obtinerea permisului de conducere

Persoanele care vor sa obtina permisul de conducere vor sustine proba teoretica si proba practica in zile diferite, in timp ce intrarea in examen se va face pe baza unui bilet de ordine cu un cod de bare. De asemenea, in timpul testului grila, pe fisa de examenvor fi printate 3 elemente faciale ale candidatului, iar candidatii vor fi testati in legatura cu abilitatea lor de a conduce un autovehicul o durata minima, potrivit unui Ordin prin care se modifica procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, elaborat de Ministerul Administratiei si Internelor (MAI).

Ordinul MAI nr. 268/2010 privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 843, din 16 decembrie 2010.

Proba teoretica

Potrivit Ordinului privind procedura de examinare pentru obtinerea permisului de conducere, examenul teoretic se va sustine folosindu-se aplicatia informatica realizata si gestionata de catre DRPCIV. Proba teoretica va fi, de regula, in limba romana, cetatenii apartinand minoritatilor avand, insa, posibilitatea de a sustine, la cerere, examenul in limba materna. De asemenea, strainii si cetatenii UE sau SEE pot sustine examenul teoretic fie in engleza, franceza sau germana, putand opta in acest sens la completarea cererii tip.

De asemenea, Ordinul nr. 268/2010 prevede ca accesul candidatilor la aplicatia informatica sa se realizeze pe baza unui bon de ordine care contine un cod de bare, inmanat de lucratorii serviciilor publice comunitare, la intrarea in sala de examinare. Codul de bare identifica intrebarile la care va raspunde un anumit candidat si are valabilitate doar in ziua emiterii.

Dupa cum se arata in actul normativ, intrebarile pe baza carora se sustine proba teoretica si raspunsurile aferente acestora din care sunt generate testele de examen, se elaboreaza si se administreaza de catre DRPCIV, in mod unitar la nivelul intregii tari, prin intermediul unei aplicatii informatice.

In acest sens, candidatii isi pot verifica cunostintele printr-o aplicatie pusa la dispozitia publicului de catre DRPCIV, in mod gratuit, printr-un serviciu online pe pagina proprie de internet.

Conform actului normativ, proba teoretica va cuprinde un numar diferentiat de intrebari particularizate pentru fiecare categorie/subcategorie, criteriile de promovabilitate fiind:
a) pentru categoriile A si A1, testul cuprinde 20 de intrebari, timpul de solutionare fiind de 20 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 17 intrebari;
b) pentru categoriile B, B1, C, C1, Tr, D, D1, Tb sau Tv testul cuprinde 26 de intrebari, timpul de solutionare fiind de 30 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 22 intrebari;
c) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E si DE, testul cuprinde 11 de intrebari, timpul de solutionare fiind de 15 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie sa raspunda corect la cel putin 9 intrebari.

Totodata, testele vor cuprinde notiuni generale referitoare la toate categoriile de vehicule, care privesc:
a) dispozitiile legale in materie de circulatie rutiera, in special cele care vizeaza semnalizarea rutierã, regulile de prioritate si restrictiile de viteza;
b) conducatorul auto, precum importanta unui comportament vigilent si a unei atitudini adecvate fatã de alti participanti la trafic si functiile de perceptie, de evaluare si de decizie, in special timpul de reactie si modificarile comportamentului conducatorului auto ca urmare a efectelor consumului de alcool, droguri si medicamente cu influente negative asupra conducerii unui autovehicul, a starilor emotionale si a oboselii;
c) drum, precum normele legale referitoare la respectarea distantelor de sigurantã dintre vehicule, distantei de franare si tinutei de drum a vehiculului in diferite conditii meteorologice si in functie de starea carosabilului si riscurile de conducere legate de starea diferitã a carosabilului si mai ales variatiile acestuia in functie de conditiile atmosferice si de vizibilitate, caracteristicile diferitelor tipuri de drumuri si dispozitiile legale conexe si securitate rutiera in tunele.
d) ceilalti participanti la trafic, precum riscurile specifice in raport cu lipsa de experientã a celorlalti participanti la trafic si cu categoriile de participanti la trafic cu vulnerabilitate sporitã, cum sunt: copiii, pietonii, biciclistii si persoanele cu mobilitate redusã si riscurile inerente circulatiei si conducerii diferitelor tipuri de vehicule si conditiilor de vizibilitate pe care le au conducatorii acestora;
e) reglementãri generale si diverse, precum reglementãri referitoare la documentele administrative necesare folosirii vehiculului si reguli generale privind comportamentul pe care trebuie sã il adopte conducatorul auto in cazul producerii unui accident din care au rezultat victime omenesti (acordarea primului ajutor, prezervarea urmelor de la locul accidentului, anuntarea politiei si a salvarii, etc.) sau doar pagube materiale (aplicarea procedurilor de constatare amiabila) si luarea altor masuri pentru indepartarea sau diminuarea efectelor accidentului; masuri de securitate referitoare la incarcatura vehiculului si la persoanele transportate;
f) precautiile care trebuie luate la parasirea vehiculului;
g) elementele mecanice legate de securitatea conducerii auto: posibilitatea de a sesiza defectiunile curente care pot afecta indeosebi eficacitatea sistemului de directie, de suspensie, de franare, rulare, farurile si semnalizatoarele, catadioptrii, oglinzile retrovizoare, spalatoarele si stergatoarele de parbriz, sistemul de esapament, centurile de sigurantã si claxonul;
h) echipamentele de sigurantã ale vehiculelor, mai ales folosirea centurilor de sigurantã si a echipamentelor de sigurantã pentru copii;
i) regulile de folosire a vehiculului referitoare la protectia mediului inconjurator: folosirea corespunzatoare a sistemului de avertizare sonora, consumul moderat de carburant, limitarea emisiilorpoluante, etc..

Conform ordinului MAI, examenul se va sustine cu cel putin doi candidati in sala.

Candidatul este declarat „Respins” daca nu raspunde corect, in timpul si la numarul minim de intrebari prevazute, precum si in caz de frauda sau de nerespectare a interdictiilor.

La sustinerea probei teoretice, testul proriu-zis este precedat de 3 intrebari de acomodare. Indiferent de corectitudinea raspunsurilor la cele trei intrebari de acomodare, candidatul va trece la solutionarea testului.

Intrebarile sunt generate de sistemul informatic. Candidatul poate raspunde la fiecare intrebare afisata in ordinea aparitiei acestora, sau poate amana raspunsurile, revenind ulterior asupra lor.

Noul act normativ emis de MAI prevede ca, pe timpul desfasurarii probei teoretice, sistemul informatic sa preia 3 imagini faciale ale candidatului, care vor fi tiparite pe anexa la testul de examen.

Candidatii declarati respinsi se vor putea prezenta in vederea programarii pentru o noua examinare numai dupa o perioada de cel putin 15 zile de la data declararii ca respins, dar nu mai tarziu de un an de la absolvirea cursurilor. Astfel, dupa expirarea termenului de un an, candidatii sunt declarati respinsi.

Proba practica

Ordinul MAI prevede ca proba teoretica si proba practica sa se sustina in zile diferite. Proba teoretica se poate sustine in orice zi, pana in ziua anterioara sustinerii probei practice.

Totodata, atunci cand se solicita permise de conducere pentru mai multe categorii si/sau subcategorii, probele se sustin in zile diferite, pentru fiecare categorie si/sau subcategorie de permis de conducere solicitata.

Proba practica se va sustine numai dupa o programare realizata in acest scop, in poligoane. In acest sens, mijloacele logistice necesare examinarii la proba practica sunt asigurate de scoala unde au fost efectuate cursurile de pregatire a candidatului.

De asemenea, se prevede ca minorii, cu varsta cuprinsa intre 16 si 18 ani care sustin probe, sa fie examinati in prezenta unui martor, care poate fi unul dintre parinti, tutore, curator sau persoana in ingrijirea ori supravegherea caruia/careia acesta se afla.

In acelasi timp, traseele folosite la proba practica vor fi stabilite de catre politia rutiera urmand a fi, de regula, altele decat cele folosite in procesul de instruire practica a cursantilor. Traseele trebuie sa fie stabilite astfel incat sa permita examinatorului aprecierea deprinderilor si aptitudinilor necesare conducerii in siguranta a unui autovehicul.

Timpul afectat probei practice trebuie sã fie de minim 25 de minute pentru categoriile B, BE si subcategoria B1 si de minim 45 de minute pentru celelalte categorii si subcategorii, iar distanta parcursa trebuie sa fie suficienta pentru ca examinatorul sa poata aprecia aptitudinile si comportamentul candidatilor.

Totodata, actul normativ prevede ca “neindeplinirea obligatiilor si neexecutarea corecta a manevrelor prevazute de actul normativ se penalizeaza de catre examinator prin consemnarea, pe fila “verso” a anexei la testul de examen, a literei “I” in casutele corespunzatoare regulii incalcate, ori de cate ori s-a constatat acea greseala”.

Astfel, calculul punctelor de penalizare acumulate pentru fiecare regula incalcata se realizeaza prin inmultirea punctelor de penalizare cu numarul de greseli consemnate de examinator.

Prin urmare, candidatul care cumuleaza cel mult 20 de puncte penalizare este declarat “Admis” la proba practica.


» Citeste si:

1 comentariu la Noi reguli pentru obtinerea permisului de conducere

Comenteaza

 

 

 

Puteti folosi aceste tag-uri HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

!