Introduceti adresa de email:

Sustinut de FeedBurner


Pariul riscant al industriei de biocombustibili

Dependenta de resursele naturale cu un viitor incert si problema incalzirii globale i-au determinat pe americani sa caute in orice o sursa de energie ieftina si ecologica.
Corporatii importante si companii tinere se chinuie sa produca biocombustibilul ideal care sa nu depinda nici macar de cereale si toata lumea pariaza pe ele. Au strans milioane de dolari de la investitori, iar Congresul le-a oferit garantia si promisiunea ca vor avea o piata daca gasesc acel biocombustibil.
Rezultatele investitiilor se vad in fabricile construite si in utilaje, dar niciuna dintre ele nu functioneaza la o scala care ar putea sa asigure in viitor o parte din necesarul de energie. Deocamdata, ziua in care biocombustibilii vor inlocui importurile de petrol ale Statelor Unite este foarte indepartata, scrie New York Times.
Motivul pentru care este cautat un combustibil alternativ ieftin si ecologic nu este insa numai reducerea importurilor de petrol si dependenta de resursele din zone instabile, ci si reducerea emisiilor responsabile pentru incalzirea globala.
Avantajele biocombustibililor sunt usor de inteles. Plantele curata aerul de dioxidul de carbon, iar dupa cateva luni sau ani aceleasi plante vor fi transformate in biocombustibil, procesul de producere a energiei fiind astfel fara emisii.
Spre deosebire de aceasta metoda ecologica, atunci cand petrolul este ars, carbonul pe care l-a tinut timp de milioane de ani in subteran este eliberat in atmosfera sub forma de dioxid de carbon, adica principalul gaz de sera.
Companiile care au inceput productia nu au avut pana acum vanzari importante, in ciuda sumelor care au fost cheltuite pentru ele. Una dintre fabricile sustinute de Shell a reusit sa furnizeze biocombustibil pentru o singura statie Shell timp de o luna.
Mai complicat decat s-a crezut la inceput
In 2007, Congresul SUA a hotarat ca dezvoltarea unei industrii a biocombustibililor este un obiectiv national si a decis ca distribuitorii de benzina sa schimbe o cantitate modesta de aproximativ 380 de milioane de litri de benzina cu astfel de biocombustibili pana in 2010.
Decizia Congresului nu este respectata tocmai din cauza industriei producatoare de combustibili biologici, care va reusi sa faca doar cateva milioane. Esecul va fi cu siguranta continuat si in 2011 cand cota creste la aproape un miliard de litri. Planul initial prevedea ca in 2022 sa se vanda peste 60 de miliarde de litri.
Desi productia mica este pusa pe seama crizei financiare, majoritatea companiilor spun ca cea mai mare problema este de fapt folosirea corecta a tehnologiei de care dispun si combinarea ingredientelor astfel incat sa se obtina combustibilul dorit.
Companiile mari de pe piata de biocombustibili din acest moment nu ascund faptul ca toata ideea s-a dovedit a fi mai complicata decat se credea initial.
Cea mai noua fabrica de biocombustibil, Coskata, a costat 50 de milioane de dolari, iar printre investitori se numara General Motors, Vinod Khosla si Blackstone Group. Totusi, instalatiile ei impresionante produc numai 1% din cantitatea care ar putea fi considerata importanta pe piata.
Chiar si asa, Coskata este una dintre cele mai importante companii care incearca sa obtina combustibil din gunoi, resturi de la constructii si demolari, copaci sau culturi speciale. Astfel, o tona de material din care se face biocombustibilul costa doar cativa dolari sau este luat direct de la groapa de gunoi.
Toate resturile si deseurile pe care fabricile de biocombustibili le proceseaza sunt bogate in substante cu valoare energetica ridicata, precum celuloza. Aceasta este descompusa cu abur, enzime sau substante chimice in zaharurile care ajuta la formarea alcoolului.
In alte fabrici celuloza este descompusa in componente mai simple, precum hidrogenul si monoxidul de carbon. Acestea sunt regrupate apoi pentru a forma molecule de hidrocarburi care pot fi folosite in locul benzinei sau a motorinei.
Metoda de la Coskata consta in folosirea unei lampi cu plasma care loveste resturile de lemn cu jeturi incandescente de aer la o viteza de doua ori mai mare decat cea a sunetului. Hidrogenul si monoxidul de carbon care sunt eliminate din lemn sunt pompate in containere speciale unde bacteriile le consuma pentru a produce etan. Din fiecare tona de aschii de lemn, fabrica produce aproape 400 de litri, multi oameni din industrie fiind convinsi ca economia poate functiona astfel.
Alternativa si mai poluanta din cauza productiei greoaie
In ciuda dificultatilor de la inceput, pe masura ce testele continua si reusesc, cei implicati in noua industrie incep sa creada ca vor reusi sa inlocuiasca o mare parte din importurile de petrol. Progresele facute de fabricile de biocombustibil si apoi dezvoltarea lor pentru cantitati mari ar trebui totusi sa aiba loc cat mai repede.
Din cauza previziunilor pesimiste referitoare la terminarea resurselor naturale, dar si din cauza unei eventuale scumpiri a petrolului, exista temeri ca multe economii din lume ar putea apela la metode si mai poluante de producere a energiei. O varianta cu efecte catastrofale asupra mediului este obtinerea petrolului din smoala.
In lipsa unor alternative ieftine, zeci de termocentrale din Statele Unite au inceput deja sa foloseasca lemn pentru a incalzi locuintele americanilor, iar alte cateva zeci urmeaza sa fie puse in functiune.
Cele mai multe centrale folosesc resturi de lemn sau scoarta, dar ecologistii avertizeaza ca dezvoltarea acestei ramuri a industriei energetice va face ca resturile sa fie inlocuite cu lemn proaspat, iar padurile sa fie defrisate.

eco_bio_driving

Dependenta de resursele naturale cu un viitor incert si problema incalzirii globale i-au determinat pe americani sa caute in orice o sursa de energie ieftina si ecologica.

Corporatii importante si companii tinere se chinuie sa produca biocombustibilul ideal care sa nu depinda nici macar de cereale si toata lumea pariaza pe ele. Au strans milioane de dolari de la investitori, iar Congresul le-a oferit garantia si promisiunea ca vor avea o piata daca gasesc acel biocombustibil.

Rezultatele investitiilor se vad in fabricile construite si in utilaje, dar niciuna dintre ele nu functioneaza la o scala care ar putea sa asigure in viitor o parte din necesarul de energie. Deocamdata, ziua in care biocombustibilii vor inlocui importurile de petrol ale Statelor Unite este foarte indepartata, scrie New York Times.

Motivul pentru care este cautat un combustibil alternativ ieftin si ecologic nu este insa numai reducerea importurilor de petrol si dependenta de resursele din zone instabile, ci si reducerea emisiilor responsabile pentru incalzirea globala.

Avantajele biocombustibililor sunt usor de inteles. Plantele curata aerul de dioxidul de carbon, iar dupa cateva luni sau ani aceleasi plante vor fi transformate in biocombustibil, procesul de producere a energiei fiind astfel fara emisii.

Spre deosebire de aceasta metoda ecologica, atunci cand petrolul este ars, carbonul pe care l-a tinut timp de milioane de ani in subteran este eliberat in atmosfera sub forma de dioxid de carbon, adica principalul gaz de sera.

Companiile care au inceput productia nu au avut pana acum vanzari importante, in ciuda sumelor care au fost cheltuite pentru ele. Una dintre fabricile sustinute de Shell a reusit sa furnizeze biocombustibil pentru o singura statie Shell timp de o luna.

Mai complicat decat s-a crezut la inceput

In 2007, Congresul SUA a hotarat ca dezvoltarea unei industrii a biocombustibililor este un obiectiv national si a decis ca distribuitorii de benzina sa schimbe o cantitate modesta de aproximativ 380 de milioane de litri de benzina cu astfel de biocombustibili pana in 2010.

Decizia Congresului nu este respectata tocmai din cauza industriei producatoare de combustibili biologici, care va reusi sa faca doar cateva milioane. Esecul va fi cu siguranta continuat si in 2011 cand cota creste la aproape un miliard de litri. Planul initial prevedea ca in 2022 sa se vanda peste 60 de miliarde de litri.

Desi productia mica este pusa pe seama crizei financiare, majoritatea companiilor spun ca cea mai mare problema este de fapt folosirea corecta a tehnologiei de care dispun si combinarea ingredientelor astfel incat sa se obtina combustibilul dorit.

Companiile mari de pe piata de biocombustibili din acest moment nu ascund faptul ca toata ideea s-a dovedit a fi mai complicata decat se credea initial.

Cea mai noua fabrica de biocombustibil, Coskata, a costat 50 de milioane de dolari, iar printre investitori se numara General Motors, Vinod Khosla si Blackstone Group. Totusi, instalatiile ei impresionante produc numai 1% din cantitatea care ar putea fi considerata importanta pe piata.

Chiar si asa, Coskata este una dintre cele mai importante companii care incearca sa obtina combustibil din gunoi, resturi de la constructii si demolari, copaci sau culturi speciale. Astfel, o tona de material din care se face biocombustibilul costa doar cativa dolari sau este luat direct de la groapa de gunoi.

Toate resturile si deseurile pe care fabricile de biocombustibili le proceseaza sunt bogate in substante cu valoare energetica ridicata, precum celuloza. Aceasta este descompusa cu abur, enzime sau substante chimice in zaharurile care ajuta la formarea alcoolului.

In alte fabrici celuloza este descompusa in componente mai simple, precum hidrogenul si monoxidul de carbon. Acestea sunt regrupate apoi pentru a forma molecule de hidrocarburi care pot fi folosite in locul benzinei sau a motorinei.

Metoda de la Coskata consta in folosirea unei lampi cu plasma care loveste resturile de lemn cu jeturi incandescente de aer la o viteza de doua ori mai mare decat cea a sunetului. Hidrogenul si monoxidul de carbon care sunt eliminate din lemn sunt pompate in containere speciale unde bacteriile le consuma pentru a produce etan. Din fiecare tona de aschii de lemn, fabrica produce aproape 400 de litri, multi oameni din industrie fiind convinsi ca economia poate functiona astfel.

Alternativa si mai poluanta din cauza productiei greoaie

In ciuda dificultatilor de la inceput, pe masura ce testele continua si reusesc, cei implicati in noua industrie incep sa creada ca vor reusi sa inlocuiasca o mare parte din importurile de petrol. Progresele facute de fabricile de biocombustibil si apoi dezvoltarea lor pentru cantitati mari ar trebui totusi sa aiba loc cat mai repede.

Din cauza previziunilor pesimiste referitoare la terminarea resurselor naturale, dar si din cauza unei eventuale scumpiri a petrolului, exista temeri ca multe economii din lume ar putea apela la metode si mai poluante de producere a energiei. O varianta cu efecte catastrofale asupra mediului este obtinerea petrolului din smoala.

In lipsa unor alternative ieftine, zeci de termocentrale din Statele Unite au inceput deja sa foloseasca lemn pentru a incalzi locuintele americanilor, iar alte cateva zeci urmeaza sa fie puse in functiune.

Cele mai multe centrale folosesc resturi de lemn sau scoarta, dar ecologistii avertizeaza ca dezvoltarea acestei ramuri a industriei energetice va face ca resturile sa fie inlocuite cu lemn proaspat, iar padurile sa fie defrisate.

(sursa:ziare.com)


» Citeste si:

Comenteaza

 

 

 

Puteti folosi aceste tag-uri HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*